Getting ready – strøtanker fra A til Z
Tillad at lade mig starte med at konstatere, at det går ufattelig godt!!!!! Det er alt i alt en fantastisk uge – jeg er ved, at få seriøs rejsefeber – og Gangway sangen fra et tidligere indlæg er nu mere aktuelt end nogensinde før: Everything seems to go my way!!
Jeg har fået den sidste vejrudsigt fra Lugoj-området, som I sidste uge ikke var specielt lovende (som i: “12-16 grader varm regn hele ugen og masser af det”), den ser nu langt bedre ud:
25-26 grader, det er da i området af “temmelig anstændigt” ;-)
Jeg har i den forgangne uge fundet et par restauranter i Lugoj der skal udforskes, nogle af dem er dukket op i den fantastiske Facebookgruppe “Rumæniensprojektet” og et par er fundet på nettet. I har hørt om Komavesuppen, men der er nu løbet andre dejlige ting på listen som bare må prøves bl.a. “Mesh Eggs” – har ingen anelse om hvad det er, men det er jo nok noget med æg ;-) Det lokale stationscafeteria skulle også have en dagens ret, som forleden var Kartoffelsuppe og fyldte peberfrugter, som koster hvad der svarer til 15 kroner – det lyder da forjættende :-) Jeg har ydermere fundet en restaurant i Timisoara (Club XXL – ja, det lyder som noget andet, men hævdes altså at være en restaurant), som er kendt for deres Rumænske spisekort, så det skal da også afprøves ……. håber de har Rumænske tapas, lidt af det hele og mange forskellige ting ;-)
Se, i den forgangne uge har jeg også fået nogle rigtig dejlige mails og tilkendegivelser i forhold til projektet – det har været rigtig dejligt også at opleve, at man rent faktisk bliver læst derude – tak for det. En del af min nyvundne glæde skal måske også søges I, at der faktisk er nogle mennesker derude, som har valgt at støtte dette projekt, så det både på den ene og anden måde kan blive til noget. Dette har bl.a. betydet, at jeg har mere end 2kg tyggegummi med, som jeg kan dele ud af til de Rumænske børn – ikke mindre end fantastisk – jeg har fået sponseret dele af mine flybilletter, så nu begynder økonomien også at blive en lille smule mere spiselig og sluttelig, så er jeg også rendt ind i nogle nye sko til turen via et sponsorat fra Bjerregard Sikkerhed – jeg er så imponeret og stolt over, at der faktisk er nogen derude, som tror på mit lille projekt!!!!
På Søndag sker det og det er jo kun et spørgsmål om tid før, at nogen checker mine flynumre, så vi kan lige så godt tage problemstillingen forlods – Ja, jeg skal ud og flyve med Dash-8! I ved det, jeg kalder det som jeg ser det (en super dårlig undersættelse af “I call it as I see it” ;-)
Hvis vi lige tager et kort kig på nedenstående haveriliste:
- 1. maj 2005 ukontrolleret landing i Norge, landingsstel.[11] (SAS)
- 6. april 2006 ukontrolleret landing i Kalmar, motor-problemer, måske pilot-fejl.[12] (SAS)
- 13. marts 2007 ukrontrolleret landing Japan, næsehjul.[13] (ANA)
- 7. august 2007 ukontrolleret landing i Syd Korea, landingsstel.[14]
- 9. september 2007 nødlanding i Ålborg, landingsstel.[15] (SAS)
- 10. september 2007 retur til lufthavn Københavns Lufthavn, tekniske problemer.[16] (SAS)
- 10. september 2007 retur til lufthavn Københavns Lufthavn, tekniske problemer.[17] (SAS)
- 12. september 2007 nødlanding i Vilnius, landingsstel.[18] (SAS)
- 21. september 2007 nødlanding i München, næsehjul.[19]
- 10. oktober 2007 sikkerhedslanding i Københavns lufthavn, indikationsfejl.[20] (SAS)
- 11. oktober 2007 retur til lufthavn Berlin, rystelser i kabinen, mulig motorfejl.[21] (SAS)
- 12. oktober 2007 retur til lufthavn Warszawa, landingsstel.[22] (SAS)
- 19. oktober 2007 normal landing i Københavns lufthavn, men indikationer på problemer med landingsstel.[23] (SAS)
- 27. oktober 2007 nødlanding i Københavns Lufthavn, landingsstel. [24] (SAS)
- 25. februar 2008 sikkerhedslanding i Wien, landingsstel.[25] (Austrian Air)
- 30. september 2008 sikkerhedslanding i Sandefjord, syd for Oslo, olietryk.[26] (Widerøe)
- 12. februar 2009 flystyrt i USA Colgan Flight 3407. [27][28] (Colgan Air)
- 13. oktober 2011 – Flystyrt i Papua New Guinea med 32 passagerer. De første rapporter beskriver 4 overlevende. [29]
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Q_Series#Liste_over_havarier_med_Q-Serien
Som det er tydeligt, så er der én sikkerhedslanding med Austrian på 7 år. Det er også vigtigt at notere sig, no offence intended, at langt størstedelen af de udfordringer flyet har haft har været i SAS’ flåde. Sluttelig skal man også notere sig, at der kun har været én hændelse i 3½ år – konklusion: Dont worry, be happy!!!! Nu er den i hvert fald adresseret og forhåbentlig også afmonteret.
Ved denne tid om 3 døgn, sidder jeg på en restaurant i Lugoj og spiser mit første Rumænske måltid – eller også sidder jeg på mit hotelværelse skræmt fra vid og sans, man ved det aldrig, meeeeeeen skal vi ikke gå efter det første?! I’ll be back ;-)
Pe curând
Posted on 11. oktober 2012, in Planlægningsfasen and tagged Dash-8, En lille smule succes, Facebook, Gangway, Lugoj, Planlægning, Rejsefeber, Romania, Rumænien, Rumæniensprojektet, Timisoara. Bookmark the permalink. Skriv en kommentar.
Skriv en kommentar
Comments 0